lördag 23 juni 2012

Söndagen den 17 juni till lördagen den 23 juni

Cape Wrath
Vi fick den efterlängtade öppningen med NW vindar så på söndagen avseglade vi från Loch Inver med siktet inställt på Orkney Island. Vi fick en väldigt fin bidevind segling upp till den fruktade klippan Cape Wrath (Skottlands NW spets) ca 38 M. Därefter fick vi gå för motor då vinden dojade av helt. Total sträcka i detta ben var 98 M vilket innebar nattsegling. På kvällen när solen gick ner i en helt fantastisk solnedgång fick vi återigen besök av delfiner. Den här gången var det precis som att hela havet kokade. Dom var överallt! Hur häftigt som helst. Dessutom är vi ganska säkra på att vi även hade besök av 3 späckhuggare som följde oss en bit. Det är spektaklet utspelade sig över en timme och läggs på minnet som en av de häftigaste upplevelser vi varit med om hitintills.

Enligt seden så får den som rundat klippan Ardnamuchan (södra skottland) hänga upp en kvist med ljung i pulpiten, och den som rundat klippan Cape Wrath får förflytta kvisten till masttoppen. Vi har inte plockat ljung ännu, och kommer förmodligen inte att göra det heller men lite kuriosa är alltid roligt att veta om. :-)

Väl på Orkney var första anhalten Stromness som är den näst största hamnen efter Kirkvall. Vi stannade här en natt innan vi gick in i Scapa Flow. Vi spenderade två nätter på detta innanhav. Första natten i Scapa Bay, där vi fiskade makrill på kvällen. Trots att bukten är grund, ca 9 meter, så kokade havet av den fina fisken. Magnus var ute med dingen i ca en halvtimme och fick 7 stycket riktigt stora. Efter att dom var rensade så togs röken fram och vi rökte makrill i sitbrunnen som sedan avnjöts nere i värmen i båten. Mysigt värre!

Vi passade på att stortvätta Non Sine i Stromness Marina

Stolt makrillfiskare

Camilla gillar sandstränder, men vågar hon bada...!?
 Dagen efter tog vi dingen in till stranden och gick in till Kirkvall.

Resten av tiden i Scapa Flow utforskade vi med båt innan vi styrde tillbaka till Stromness och det väntande midsommarfirandet :-) Äntligen togs sillen fram och vi hade vårt egna lilla midsommarfirande på svenskt traditionsenligt vis. Mycket trevligt!
På söndag väntas NW vind F4-5 så vi lämnar nog Stromness och tar oss vidare bland de olika öarna som bildar Orkney.

1. Hej!
    Vad roligt att ni kommit iväg på den tur som vi en gång hade tänkt oss.Nu i midsommarhelgen sa vi till varandra och undrade var Non Sine befinner sig. Per vår son kollade på nätet och fann er blog. Vi hoppas att Non Sine uppför sig lika bra hos er som hon gjorde i våra händer.
    Magnus, fick du ordning på missljudet ifrån propellern förra året?
    Vi önskar er en riktigt trevlig resa och hoppas ni hör av er om ni kommer till Skärhamn.
    Hälsningar ifrån den gamla besättningen på Non Sine/ Elias och Gunilla Eriksson

2. Hej Elias!
    Kul att du hittade bloggen. Non Sine uppför sig fantastiskt bra så vi är väldigt nöjda med henne. Angående missljudet fick jag bort det genom att rikta om motorn något plus en ny balansering av propellern. Så nu är jag väldigt nöjd med motorn. Den går jättebra!! Peppar peppar... :-) Om vi tar rutten förbi skärhamn slår vi en signal.